Запитання: як здійснювати облік та оподаткування екологічного збору за утилізацію транспортних засобів?
Відповідь: щодо бухгалтерського обліку утилізаційного збору:
У бухгалтерському обліку придбання (імпорт) автомобілів обліковувують як товари (запаси) згідно Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 9 “Запаси” або як основні засоби П(С)БО 7 «Основні засоби».
Сума сплаченого утилізаційного збору пов’язана з конкретним об’єктом обліку – транспортним засобом, оскільки безпосередньо пов’язана з його придбанням. Однак, утилізаційний збір не визначено серед складових первісної вартості, як, наприклад мито (п. 8 П(С)БО 7 та п.9 П(С)БО 9). А за своєю суттю вони між собою схожі.
Таким чином, утилізаційний податок має бути включений до складу первісної вартості автомобіля бо його слід віднести до інших витрата, безпосередньо пов’язаних з придбанням основних засобів (товарів) і доведенням їх до стану, у якому вони придатні для використання в запланованих цілях (п. 8 П(С)БО 7 та п. 9 П(С)БО 9). Бо без сплати утилізаційного збору, автомобіль у режимі імпорту не розмитнять. А без розмитнення автомобіль використовувати в запланованих цілях неможливо.
На момент затвердження П(С)БО утилізаційного збору не ще не існувало. Але податкове законодавство після його прийняття має зазнати змін і скоріш за все утилізаційний збір з’явиться серед складових первісної вартості автомобіля.
Щодо податкового обліку утилізаційного збору:
У Податковому кодексі теж чітко не визначено, до яких витрат слід відносити утилізаційних збір. Але, якщо утилізаційний збір має бути включено у первісну вартість автомобіля то витрати на його сплату слід визнавати:
- у складі первісної вартості авто, яке амортизуватиметься, – якщо автомобіль придбавається як основний засіб для використання в госпдіяльності (п.п. 146.2, 146.5 ПКУ);
- витратами, що формують собівартість придбаних і реалізованих товарів, – у разі придбання (імпорту) авто для перепродажу (п. 138.6 ПКУ). Такі витрати визнають у тому звітному періоді, у якому визнано доходи від реалізації таких товарів (п. 138.4 ПКУ).
Неврегульованим на сьогодні залишається питання включення утилізаційного збору при визначенні ПДВ на імпортований автомобіль. Якщо утилізаційний збір не включається до ПДВ, то віднести його можна тільки на торгову націнку, тобто виникає проблема подвійного оподаткування при продажі імпортованого автомобіля.
Міндоходів на сьогоднішній день не надало жодних роз’яснень з цих питань.