Запитання: чи можливо на законних підставах тимчасово ввезти на територію України транспортний з іноземною реєстрацією без сплати митних платежів та безперешкодно користуватись ним. Чим регулюється процедура тимчасового ввезення?
Відповідь: питання тимчасового ввезення на митну територію України транспортних засобів врегульовано як Митним кодексом України, так і положеннями Додатка С до Стамбульської конвенції, до якої Україна приєдналася згідно із Законом України „Про приєднання України до Конвенції про тимчасове ввезення“ від 24 березня 2004 року № 1661-IV.
Транспортні засоби, які тимчасово ввозяться на територію України, законодавство ділить на два види:
- транспортні засоби особистого користування;
- транспортні засоби комерційного призначення.
1. Щодо транспортних засобів особистого користування.
Відповідно до ст. 380 Митного кодексу України тимчасове ввезення громадянами-нерезидентами на митну територію України транспортних засобів особистого користування дозволяється на строк до одного року. Цей строк може бути продовжено органами доходів і зборів з урахуванням дії обставин непереборної сили та особистих обставин громадян, які ввезли такі транспортні засоби, за умови документального підтвердження цих обставин, але не більш як на 60 днів. Обов’язковою умовою допуску зазначених транспортних засобів до тимчасового ввезення на митну територію України є реєстрація цих транспортних засобів в уповноважених органах іноземних держав, що підтверджується відповідним документом.
Транспортні засоби особистого користування, що тимчасово ввозяться на митну територію України громадянами-нерезидентами, не підлягають письмовому декларуванню та звільняються від подання документів, що видаються державними органами, уповноваженими здійснювати види контролю, зазначені у статті 319 цього Кодексу. Пропуск таких транспортних засобів через митний кордон України здійснюється без застосування до них заходів гарантування, передбачених розділом Х цього Кодексу. Пальне, що міститься у звичайних (встановлених заводом-виробником) баках зазначених транспортних засобів, не підлягає письмовому декларуванню та не є об’єктом оподаткування митними платежами.
Тимчасове ввезення громадянами-резидентами транспортних засобів особистого користування, що класифікуються за товарними позиціями 8702, 8703, 8704 (загальною масою до 3,5 тонни), 8711 згідно з УКТ ЗЕД та причепів до них товарної позиції 8716 згідно з УКТ ЗЕД дозволяється на строк до одного року під письмове зобов’язання про їх зворотне вивезення за умови письмового декларування в порядку, передбаченому законодавством України для громадян, після сплати всіх митних платежів, які відповідно до закону підлягають сплаті при імпорті таких транспортних засобів.
Тимчасово ввезені транспортні засоби особистого користування можуть використовуватися на митній території України виключно громадянами, які ввезли зазначені транспортні засоби в Україну, для їхніх особистих потреб.
Тимчасово ввезені транспортні засоби особистого користування повинні бути вивезені за межі митної території України з дотриманням строків, установлених відповідно до вимог цього Кодексу, або поміщені у митні режими відмови на користь держави, знищення або руйнування чи можуть бути оформлені для вільного обігу на митній території України за умови сплати митних платежів, які відповідно до закону підлягають сплаті при імпорті таких транспортних засобів.
Таким чином, розглядаючи дане питання в контексті Митного кодексу України, ввезення транспортного засобу для особистого користування на строк до 1 року, без письмового декларування, письмового зобов’язання про зворотне повернення та без сплати всіх митних платежів – дозволяється виключно громадянам – нерезидентам за умови, що транспортний засіб зареєстрований в іншій країні та належить такому громадянину на праві власності. Передача права користування ввезеним транспортним засобом іншій особі – громадянину України не передбачена.
В свою чергу, відповідно до додатку С Стамбульської конвенції “Додаток щодо транспортних засобів” для цілей цього Додатка, “приватне використання” означає перевезення особою виключно для особистих потреб, за винятком будь-якого комерційного використання.
Згідно з пунктом «b» статті 5 Додатка С до Стамбульської конвенції, для того, щоб можна було скористатись правами на пільги, що надаються цим Додатком, транспортні засоби приватного використання повинні бути зареєстрованими на території, яка не є територією тимчасового ввезення, на ім’я особи, яка зареєстрована або постійно проживає за межами території тимчасового ввезення, і ввозитись та використовуватись особами, які постійно проживають на такій території.
Відповідно до пункту (b) статті 7 Додатка С до Стамбульської конвенції транспортні засоби приватного використання можуть використовуватись третіми особами, які мають належний дозвіл користувача права на тимчасове ввезення. Кожна Договірна Сторона може дозволити таке використання особою, яка постійно проживає на її території, зокрема якщо вона використовує його від імені і згідно з інструкціями користувача права на тимчасове ввезення.
Таким чином, задля використання на території України іноземного транспортного засобу приватного використання, перевезеного на пільгових умовах, необхідно отримати відповідний дозвіл (довіреність) від його власника, а також відповідний дозвіл від Договірної сторони, тобто від митного органу України.
Як свідчить практика, дозволи на використання на території України іноземного транспортного засобу приватного використання не надаються, а тому тимчасово ввезені транспортні засоби приватного використання на пільгових умовах, можуть використовуватися на митній території України виключно громадянами нерезидентами, які ввезли зазначені транспортні засоби в Україну.
Виходячи з аналізу норм Стамбульської конвенції та статті 380 Митного кодексу України (щодо транспортних засобів приватного використання) ,то будь-то засіб зареєстрований на ім’я фізичної особи-нерезидента, чи на ім’я юридичної особи-нерезидента, визначальне значення для вирішення питання щодо отримання пільг при тимчасовому ввезенні таких транспортних засобів має те, чи ввозиться цей транспортний засіб фізичною особою нерезидентом, і в такому випадку, передбачені Конвенцією пільги застосовуються, та чи він ввозиться громадянином України (фізичною особою-резидентом), і в такому випадку застосовуються положення частини 3 статті 380 Митного кодексу.
2. Щодо транспортних засобів комерційного призначення.
Відповідно до ст. 103 Митного кодексу України тимчасове ввезення – це митний режим, відповідно до якого іноземні товари, транспортні засоби комерційного призначення ввозяться для конкретних цілей на митну територію України з умовним повним або частковим звільненням від оподаткування митними платежами та без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності і підлягають реекспорту до завершення встановленого строку без будь-яких змін, за винятком звичайного зносу в результаті їх використання.
Відповідно до ст. 105 Митного кодексу України, у митний режим тимчасового ввезення з умовним повним звільненням від оподаткування митними платежами поміщуються виключно товари, транспортні засоби комерційного призначення, зазначені у статті 189 цього Кодексу та в Додатках В.1-В.9, С, D до Конвенції про тимчасове ввезення (м. Стамбул, 1990 рік), на умовах, визначених цими Додатками.
Відповідно до ст. 108 Митного кодексу України, строк тимчасового ввезення транспортних засобів комерційного призначення встановлюється органом доходів і зборів з урахуванням того, що ці транспортні засоби повинні бути реекспортовані відразу ж після закінчення транспортних операцій, для яких вони були ввезені. Відповідно до пункту b) додатку С Стамбульської конвенції “Додаток щодо транспортних засобів” для цілей цього Додатка, термін “комерційне використання” означає платне перевезення осіб або промислове чи комерційне платне або безоплатне перевезення вантажів.
Згідно з пунктом «а» статті 5 Додатка С до Стамбульської конвенції, для того, щоб можна було скористатись правами на пільги, що надаються цим Додатком, транспортні засоби комерційного використання повинні бути зареєстрованими на території, яка не є територією тимчасового ввезення, на ім’я особи, яка зареєстрована або постійно проживає за межами території тимчасового ввезення, і ввозитись та використовуватись особами, які здійснюють свою діяльність з такої території.
Пунктом f) статтi 1 Стамбульської конвенцiї термiн «особа» означає як фiзичну, так i юридичну особу, якщо iнше не передбачене контекстом.
При цьому, у пункті а) статті 7 Додатка С до Стамбульської конвенції зазначається, що незважаючи на положення статті 5 цього Додатка, транспортні засоби комерційного використання можуть використовуватись третіми особами, які мають належний дозвіл користувача права на тимчасове ввезення і які здійснюють свою діяльність на користь останнього, навіть якщо вони зареєстровані або постійно проживають на території тимчасового ввезення.
Отже, підсумовуючи вищезазначене, громадянин України, який уклав з іноземним підприємством договір (контракт) та отримав від такого підприємства відповідний дозвіл (довіреність) на тимчасове ввезення транспортного засобу, має право без оплати яких-небудь митних платежів, скориставшись правами на пільги заїхати на територію України на автомобілі, який зареєстрований на дане іноземне підприємство і користуватися даним автомобілем в режимі “тимчасового ввезення” з метою платного перевезення осіб, а також з метою промислового або комерційного платного або безоплатного перевезення вантажів.
При цьому особа, яка ввозить транспортний засіб комерційного призначення на митну територію України, повинна мати документи на транспортний засіб, що підтверджують мету його тимчасового ввезення.
Тимчасово ввезений на митну територію України транспортний засіб комерційного використання повинен бути вивезений відразу ж після закінчення транспортних операцій, для яких він був увезений.
Однак, на даний момент митники по своєму трактують поняття “комерційне використання” та посилаються на лист Державної митної служби України від 05.03.2013 року №11.1/2-12.2/2172-ЕП Про тимчасове ввезення автомобільних транспортних засобів громадянами-резидентами. Відтак роз’яснено, що транспортні засоби, які тимчасово ввозяться на митну територію України громадянами-резидентами в службових цілях, а не для платного транспортування осіб або для платного чи безоплатного промислового чи комерційного транспортування товарів через митний кордон України, не відносяться до транспортних засобів комерційного призначення. Митне оформлення таких транспортних засобів здійснюється згідно з ч. 3 ст. 380 Митного кодексу України.