Суддям роз’яснено, як слід притягати до адміністративної відповідальності за прояв неповаги до суду.
Рада суддів України рішенням від 26 жовтня 2018 року № 62 виклав в новій редакції Рекомендації щодо притягнення до відповідальності за неповагу до суду.
У Рекомендаціях зазначено, що повага до суду є фактором належного функціонування правової держави. Закон вимагає від учасників процесу або присутніх у судовому засіданні осіб поваги до суду як одного з інститутів державної влади.
Кожен, хто скоїв умисні дії, що свідчать про неповагу до суду, повинен бути притягнутий до відповідальності за статтею 185-3 КУпАП. У диспозиції зазначеної статті до об’єктивної сторони вказаного правопорушення віднесено перелік діянь, в разі вчинення яких суд зобов’язаний ініціювати провадження у справі про адміністративне правопорушення.
За загальним правилом таке виробництво в судах загальної юрисдикції матиме наступні стадії:
– порушення справи про адміністративне правопорушення;
– розгляд такої справи;
– виконання постанови по справі про адміністративне правопорушення.
Порушення справи про адміністративне правопорушення – початкова стадія адміністративного провадження, якою охоплюється комплекс першочергових процесуальних дій, що забезпечують згодом можливість розгляду справи по суті.
В рамках зазначеної стадії суддя повинен:
– виявити факт протиправної поведінки;
– встановити особу правопорушника;
– визначитися з початковою правової кваліфікацією вчиненого.
Закінчення стадії порушення справи про адміністративне правопорушення за загальним правилом зв’язується зі складанням уповноваженою особою протоколу про адміністративне правопорушення. Однак згідно з положеннями частин 1, 5 статті 258 КУпАП, в разі вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 185-3 КУпАП, протокол про адміністративне правопорушення не складається.
З моменту оголошення перерви в судовому розгляді справи або відразу після закінчення судового засідання суд фактично констатує вчинення особою дій, ознаки яких підпадають під дію статті 185-3 КУпАП, завершує стадію порушення справи про адміністративне правопорушення і переходить до наступної стадії, якій є розгляд справи про адміністративне правопорушення.
Відповідно до частини 1 статті 221, 221-1 КУпАП розгляд справ про адміністративні правопорушення, передбачені статтею 185-3 цього Кодексу, здійснюють судді районних, районних у місті, міських чи міськрайонних судів, місцеві господарські та адміністративні суди, апеляційні суди і Верховний Суд .
Судовий розгляд справ про адміністративні правопорушення має такі особливості:
– справи про злісне ухилення експерта, перекладача від явки в суд і невиконанні поручителем зобов’язань, покладених судом в ході провадження у справах за адміністративними позовами з приводу затримання і видворення іноземців та осіб без громадянства, розглядаються протягом п’ятнадцяти діб (тобто загального терміну, який передбачений в ч. 1 ст. 277 КУпАП). Разом з тим зазначений термін слід обчислювати з дня виявлення правопорушення, оскільки протокол про адміністративне правопорушення, передбачене статтею 185-3, не складається;
– якщо відсутня відповідна норма КУпАП, яка регулює процедуру вирішення тих чи інших процесуальних питань, що виникають в ході розгляду справи, суд (суддя), з огляду на принципи судочинства, передбачені Конституцією України, і міжнародні стандарти судочинства, може застосовувати чинні процесуальні норми кримінального процесуального законодавства за аналогією ;
– в разі притягнення особи до відповідальності за статтею 185-3 КУпАП справа може бути розглянута і при відсутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, коли є дані про своєчасне повідомлення про місце і час розгляду справи і якщо не надійшло клопотання про відкладення її розгляду;
– слід визнати правильною практику тих суддів, які забезпечують повну фіксацію зазначеного судового процесу звукозаписувальними технічними засобами, адже не всі дані (інформація, відомості) про скоєний правопорушення можна включити в описову частину постанови, прийнятого за результатами розгляду справи;
– оскільки питання про притягнення до відповідальності за прояв неповаги до суду повинен вирішуватися судом негайно після вчинення правопорушення і без складання протоколу про адміністративне правопорушення, то в таких справах власний єдиний унікальний номер і номер виробництва (справи) за індексом «3» не присвоюється. З огляду на це, судам слід рекомендувати долучати постанову по справі про адміністративне правопорушення, передбачене статтею 185-3 КУпАП, до матеріалів справи (виробництва), в якому було допущено прояв неповаги до суду, і враховувати її за тим же єдиним унікальним номером.
Щодо виконання постанови по справі про адміністративне правопорушення слід вказати, що при накладенні адміністративного стягнення у вигляді штрафу в постанові суду, крім розміру штрафу, накладеного на порушника, доцільно визначати також подвійний розмір суми штрафу для його подальшого примусового стягнення органами ДВС.